söndag 2 maj 2010

Ny plan!

Nu har jag fått en ny idé. Jag ska bygga ett par högtalare!

Tanken är ett två vägs system som kommer att bestå av ett mellan/bas - element och en diskant. Dessa element har jag handlat på fynda.se Och är av märket Proson. Datablad med uppmätta parametrar finns på hemsidan. Men jag hade tänkt att försöka mäta på dem själv också för att vara på den säkra sidan!

Jag kommer att bygga filter till dessa med hjälp av spolar och kondensatorer. Om det blir aktiva filter eller passiva har jag inte bestämt mig för än. Fördelen med aktiva filter är att jag slipper spolar som kan vara ganska stora och bökiga. Dem kommer att verka på linje-nivå dvs. det kommer bli mycket finare frekvens justeringar. Nackdelen är att det kommer bli lite dyrare. Och jag kommer att behöva förstärkare efter som förstärker signalen.

Om jag bygger passiva filter så kommer det bli enklare och jag slipper göra förstärkare till. Det jag behöver då är två filter ett högpass som går till diskanten. Och ett lågpass till mellan/ basen. Det kommer att behövas göras lite andra justeringar som att jämna ut impedans kurvan för de högre frekvenserna med hjälp av en så kallad konjugat- länk. Jag kommer också kolla på vilka frekvenser jag ska ha som gränser där filtrerna skär av högre respektive lägre frekvenser.

Det sista men inte minst viktigaste är ju lådorna som också ska konstrueras. Idéer på det behöver jag tänka ut senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar